Cvičením otevíráme prostor pro hlubší vnitřní reflexi a zpracování zážitků. Umožňujeme účastníkům dostat „na papír“ i myšlenky, které by při běžné reflexi nevyvstaly nebo by je okamžitě potlačil jejich vnitřní kritik.
Učební cíle (learning outcomes)
Účastníci budou schopni:
Zapamatovat si a popsat vlastní prožitky autentickým způsobem.
Analyzovat své vnitřní procesy bez autocenzury.
Vyhodnocovat skryté souvislosti mezi prožitkem a svými reakcemi.
Vytvářet prostor pro kreativní myšlení a sebevyjádření.
Reflektovat vlastní učení a jeho možný přesah do praxe.
Kontext použití
Vhodné po intenzivním zážitku (hře, simulaci, dramatické etudě, outdoor aktivitě).
Hodí se jak do středu programu (pro zpomalení a zvědomění), tak i na jeho závěr.
Využitelné v individuální i skupinové práci.
Doporučeno pro dospělé i mladší účastníky od cca 15 let.
Pomůcky a prostor
Papír a pero pro každého účastníka (ideálně sešit nebo deník).
Klidný prostor, kde nebude účastníky nikdo rušit.
Ticho, maximálně lehoučký hudební podkres bez textu (např. ambient, piano).
Postup krok za krokem
Nastavení kontextu – Sdělíme, že půjde o formu psaní, kde nejde o styl, pravopis ani čitelnost. Smyslem je nechat volně plynout myšlenky, bez zastavování a oprav.
Instrukce – „Píšeme souvisle, bez přemýšlení a bez cenzury. Pokud nevíme co psát, napíšeme třeba ‚nevím, co psát‘ – a pokračujeme. Nezastavujeme pero.“
Čas – Doporučená délka je 5–10 minut podle prostoru programu.
Facilitace během psaní – Připomeneme: „Nechte ruku psát, i když se vám zdá, že je to nesmysl. I to je součást procesu.“
Ukončení – Po uplynutí času požádáme účastníky, aby pero odložili a chvíli mlčky seděli.
Povzbuzujeme k důvěře v proces: „To, co se objevuje, je přesně to, co má být.“
Reflexe
Po psaní krátký moment ticha, aby účastníci vstřebali zážitek.
Pro další zpracování necháváme účastníky se podívat na text a podtrhnout/zvýraznit informace, které vnímají v reflexi jako důležité.
Může následovat sdílení ve dvojicích/ve skupině.
Sdílení jednoho slova nebo věty, která z textu vystoupila.
Diskuse o procesu („Jaké to pro vás bylo psát bez přestávky?“).
Nabídnout možnost texty si ponechat nebo dál upravit (formou poezie, 10 slovo z textu a pod)
Tipy pro facilitátora
Vysvětleme předem, že nikdo nebude texty číst ani hodnotit.
Pokud je skupina nejistá, můžeme začít kratší variantou (3 minuty).
V online prostředí doporučme vypnout automatické opravy.
Pozor na čas – méně je někdy více, příliš dlouhé psaní může účastníky unavit.
Klíčové kompetence, které cvičení rozvíjí
Všímavost a sebepoznání
Emoční regulace
Kreativní myšlení
Sebereflexe a schopnost introspekce
Schopnost uvolnit vnitřní kontrolu a dát prostor autenticitu
Zdroje
Automated Analysis of Reflection in Writing: Validating Machine Learning Approaches (2019)
Students’ perceptions of automated writing evaluation in autonomous learning (2025)