Cvičením otevíráme prostor pro hlubší vnitřní reflexi a zpracování zážitků. Umožňujeme účastníkům dostat „na papír“ i myšlenky, které by při běžné reflexi nevyvstaly nebo by je okamžitě potlačil jejich vnitřní kritik.
Učební cíle (learning outcomes)
Účastníci budou schopni:
• Zapamatovat si a popsat vlastní prožitky autentickým způsobem.
• Analyzovat své vnitřní procesy bez autocenzury.
• Vyhodnocovat skryté souvislosti mezi prožitkem a svými reakcemi.
• Vytvářet prostor pro kreativní myšlení a sebevyjádření.
• Reflektovat vlastní učení a jeho možný přesah do praxe.
Kontext použití
• Vhodné po intenzivním zážitku (hře, simulaci, dramatické etudě, outdoor aktivitě).
• Hodí se jak do středu programu (pro zpomalení a zvědomění), tak i na jeho závěr.
• Využitelné v individuální i skupinové práci.
• Doporučeno pro dospělé i mladší účastníky od cca 15 let.
Pomůcky a prostor
• Papír a pero pro každého účastníka (ideálně sešit nebo deník).
• Klidný prostor, kde nebude účastníky nikdo rušit.
• Ticho, maximálně lehoučký hudební podkres bez textu (např. ambient, piano).
Postup krok za krokem
1. Nastavení kontextu – Sdělíme, že půjde o formu psaní, kde nejde o styl, pravopis ani čitelnost. Smyslem je nechat volně plynout myšlenky, bez zastavování a oprav.
2. Instrukce – „Píšeme souvisle, bez přemýšlení a bez cenzury. Pokud nevíme co psát, napíšeme třeba ‚nevím, co psát‘ – a pokračujeme. Nezastavujeme pero.“
3. Čas – Doporučená délka je 5–10 minut podle prostoru programu.
4. Facilitace během psaní – Připomeneme: „Nechte ruku psát, i když se vám zdá, že je to nesmysl. I to je součást procesu.“
5. Ukončení – Po uplynutí času požádáme účastníky, aby pero odložili a chvíli mlčky seděli.
Povzbuzujeme k důvěře v proces: „To, co se objevuje, je přesně to, co má být.“
Reflexe
• Po psaní krátký moment ticha, aby účastníci vstřebali zážitek.
• Pro další zpracování necháváme účastníky se podívat na text a podtrhnout/zvýraznit informace, které vnímají v reflexi jako důležité.
• Může následovat sdílení ve dvojicích/ve skupině.
• Sdílení jednoho slova nebo věty, která z textu vystoupila.
• Diskuse o procesu („Jaké to pro vás bylo psát bez přestávky?“).
• Nabídnout možnost texty si ponechat nebo dál upravit (formou poezie, 10 slovo z textu a pod)
Tipy pro facilitátora
• Vysvětleme předem, že nikdo nebude texty číst ani hodnotit.
• Pokud je skupina nejistá, můžeme začít kratší variantou (3 minuty).
• V online prostředí doporučme vypnout automatické opravy.
• Pozor na čas – méně je někdy více, příliš dlouhé psaní může účastníky unavit.
Klíčové kompetence, které cvičení rozvíjí
• Všímavost a sebepoznání
• Emoční regulace
• Kreativní myšlení
• Sebereflexe a schopnost introspekce
• Schopnost uvolnit vnitřní kontrolu a dát prostor autenticitu
Zdroje
1. Automated Analysis of Reflection in Writing: Validating Machine Learning Approaches (2019)
2. Students’ perceptions of automated writing evaluation in autonomous learning (2025)
3. The Role of Reflection in AI-Driven Learning (2025)