top of page

Úvod do aplikované improvizace

Veřejná·1 člen

Hra v roli

Jak na hru v roli pro facilitátory


Hra v roli je jedním z účinným nástrojem aplikované improvizace, která podporuje kreativitu, empatii a schopnost kriticky přemýšlet. Pro nás, jako facilitátory, však může být zároveň výzvou – vyžaduje nejen zvládnutí technik, ale také citlivý přístup k dynamice skupiny. Když pracujeme s hrou v roli, snažíme se vytvořit bezpečné a inspirativní prostředí, kde si účastníci mohou hru opravdu užít a zároveň z ní těžit.


Na co si dáváme pozor:


1. Bezpečné prostředí

• Našim cílem je, aby se účastníci cítili v bezpečí. Ujišťujeme je, že jejich nápady a projevy nejsou hodnoceny.

• Respektujeme hranice každého člověka – ať už se do hry zapojuje naplno, nebo zůstává spíše v roli pozorovatele.

2. Jasné vedení a struktura

• Představujeme hru tak, aby byla jasná a srozumitelná. Nastavujeme jednoduchá pravidla a cíle, aby se účastníci mohli soustředit na samotnou hru.

• Pracujeme se scénáři, které nejsou příliš komplikované, protože jednoduchý, ale promyšlený rámec často funguje lépe.

3. Vstup do role facilitátora

• Když vstupujeme do role, pomáháme rozhýbat příběh nebo podpořit účastníky, kteří váhají. Naše role je spíše podpůrná, abychom dali prostor ostatním.

4. Citlivost k dynamice skupiny

• Sledujeme, jak skupina reaguje. Upravujeme průběh hry tak, aby si každý našel své místo – ať už aktivně hraje, nebo podporuje ostatní.

5. Reflexe a zpětná vazba

• Po skončení hry si vždy necháváme čas na reflexi. Při společném sdílení pomáháme účastníkům uvědomit si, co během hry zažili a co si z ní odnášejí.

6. Rovnováha mezi svobodou a vedením

• Umožňujeme účastníkům svobodu objevovat a tvořit, ale zároveň udržujeme jasný směr, aby hra dávala smysl a vedla k cíli.


Poselství pro facilitátory:


Hru v roli vnímáme nejen jako zábavu, ale také jako příležitost k růstu a učení. Naší snahou je vytvářet prostor, kde účastníci mohou objevovat své možnosti, zkoumat nové pohledy a rozvíjet dovednosti, které jim mohou pomoci i mimo herní prostředí. Pracujeme s každou skupinou individuálně, protože víme, že každá má své jedinečné potřeby. Jsme flexibilní, vnímaví a připravení se učit spolu s účastníky.


Využití hry v roli:


1. Vzdělávání: Přispívá k rozvoji historického, literárního nebo vědeckého porozumění (např. hraní rolí historických postav).

2. Sociální dovednosti: Umožňuje zkoumat vztahy, konflikty a řešení problémů.

3. Terapie a sebepoznání: Pomáhá při zkoumání emocí a hledání osobního růstu.

4. Literární adaptace: Přibližuje literární díla prostřednictvím zážitkového učení.


Klíčoví autoři a jejich přínosy:


Dorothy Heathcote

• Rozpracovala koncept učitele v roli (Teacher in Role).

• Zdůrazňuje význam dramatické výchovy jako prostředku pro vzdělávání a rozvoj kritického myšlení.

• Vytvořila metodu mantle of the expert („plášť experta“), která staví účastníky do rolí odborníků řešících problémy.


Gavin Bolton

• Spolupracoval s Heathcote a rozvíjel metody dramatické výchovy.

• Zdůrazňoval důležitost reflexe a zkoumání emocí prostřednictvím dramatické hry.


Brian Way

• Klíčový autor dramatické výchovy.

• Zaměřoval se na individuální a skupinový rozvoj prostřednictvím hry v roli.


Jonothan Neelands

• Autor přístupů k dramatické výchově v britském vzdělávacím systému.

• Podporoval zapojení hry v roli jako nástroje pro hlubší porozumění společenským a kulturním tématům.



79 zobrazení
bottom of page