top of page

Kanál skupin

Níže si můžete prohlédnout skupiny a příspěvky.


Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Top 17 knih o aplikované improvizaci


Mary Jane Pories – Yes, And!: Harnessing the Power of Improvisation to Transform Your Life and Work (2014)

Improvizační bible pro lidi z byznysu i vzdělávání. Mary Jane ukazuje, že „Yes, And“ není fráze, ale způsob myšlení, který mění způsob, jak spolupracujeme, vedeme i žijeme. Čtivé, praktické, s příklady z reálného života.

🔗 Amazon


Jen Oleniczak Brown – Improv(E): Using Improv to Find Your Voice, Style and Self (2018)

Kniha o tom, jak se pomocí improvizace naučit mluvit, jak myslet a jak být sám sebou. Autorka propojuje improvizaci s osobním rozvojem, autenticitu vnímá jako dovednost, kterou jde trénovat.

🔗 Amazon


1 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Automatické psaní

Cvičením otevíráme prostor pro hlubší vnitřní reflexi a zpracování zážitků. Umožňujeme účastníkům dostat „na papír“ i myšlenky, které by při běžné reflexi nevyvstaly nebo by je okamžitě potlačil jejich vnitřní kritik.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci budou schopni:


  • Zapamatovat si a popsat vlastní prožitky autentickým způsobem.

  • Analyzovat své vnitřní procesy bez autocenzury.

  • Vyhodnocovat skryté souvislosti mezi prožitkem a svými reakcemi.


18 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Jméno vnitřního kritika

Pomoci účastníkům zvědomit vnitřní kritický hlas, který se objevuje v momentech nejistoty, tvoření nebo vystoupení. Cvičení podporuje jemné oddělení se od automatických vzorců myšlení a otevírá prostor pro vědomější a tvořivější jednání.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • identifikují charakteristiky vlastního vnitřního kritika (analyzují),

  • rozpoznávají, jakou funkci vnitřní hlas plní (reflektují),

  • učí se s tímto hlasem navazovat vědomý vnitřní dialog (aplikují),


30 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Wikipedie

Záměrem je podpořit jazykovou tvořivost, práci se zvukem a okamžitou reakci na podnět. Cvičení pomáhá účastníkům přijímat absurdní nebo neznámé výrazy a rozvíjet je bez zbytečného hodnocení. Vhodné i pro skupiny s různou jazykovou úrovní.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • trénují reakci na jazykový podnět bez přípravy (praktikují),

  • tvoří významy nových výrazů v reálném čase (tvoří),

  • rozvíjejí toleranci k nejistotě a nesrozumitelnosti (reflektují),


24 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Dej mi problém a předmět

Rozvíjet lehkost, schopnost reagovat bez přípravy a objevovat nečekaná řešení. Cvičení podporuje kreativitu, humor a uvolnění vztahu k sobě i k výkonu. Vede k větší toleranci k absurditě a k tréninku tvořivého reagování na nové situace.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • tvoří rychlá řešení v nestandardních situacích (aplikují),

  • trénují flexibilitu myšlení a reakci na podnět (praktikují),

  • uvědomují si vlastní vztah ke smysluplnosti vs. absurditě (reflektují),


38 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Chybné názvy

Oslabujeme automatické způsoby pojmenovávání světa, otevíráme prostor pro nové významy. Cvičení pomáhá přijmout chybu, pracovat s nejistotou a tvořit bez tlaku na správnost.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • rozpoznávají automatismy ve vnímání a pojmenování (analyzují),

  • zkoumají vlastní reakce na chybu a nejistotu (reflektují),

  • tvoří vlastní jazyk pro známé předměty (tvoří),


24 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Asociační řada

Uvolnit skupinu, posílit přítomnost a spontánnost, rozcvičit mysl i tělo před kreativní nebo reflexivní částí programu. Podpořit přijetí vlastních myšlenek bez hodnocení.

Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • rozpoznávají vnitřní tendence k hodnocení (analyzují),

  • trénují spontánní tvorbu bez přípravy (aplikují),


33 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Fishbowl diskuze

Fishbowl Discussion (česky Diskuse v akváriu nebo Pozorovací kruh) je facilitační formát skupinové diskuse, při kterém část účastníků sedí v kruhu uprostřed („v akváriu“) a diskutuje, zatímco zbytek skupiny sedí okolo jako posluchači. Tento model umožňuje prohloubení naslouchání, rotaci mluvčích a přirozený tok konverzace bez tlaku klasické moderace.


Metoda je často využívána při konferencích, ve školách, komunitních diskusích, ale i v organizacích – zejména tehdy, když je třeba prozkoumat složité nebo citlivé téma.


K čemu je metoda užitečná?


  • Podporuje aktivní naslouchání a respekt vůči názorům druhých

  • Zabraňuje dominanci jedné osoby, protože mluvčí se střídají

  • Umožňuje účastníkům zapojit se dobrovolně do diskuse


35 zobrazení

Tento příspěvek je z doporučené skupiny.

Reflexe: Rose, Thorn, Bud

Rose, Thorn, Bud je jednoduchá metafora pro reflexi, která pomáhá účastníkům rychle identifikovat pozitivní momenty, výzvy a potenciál pro další růst. Využívá metaforu květiny, kde každá její část reprezentuje jiný typ zkušenosti nebo pohledu.


Tato metoda je široce používaná v oblasti design thinkingu, vzdělávání a týmové spolupráce – zejména díky své jednoduchosti, názornosti a přístupnosti pro všechny typy účastníků, včetně dětí nebo lidí bez předchozí zkušenosti s reflexí.


K čemu je technika užitečná?


  • Umožňuje rychlou a nenáročnou reflexi po události, workshopu, projektu nebo sprintu

  • Podporuje rovnováhu mezi pozitivními, kritickými a budoucími aspekty

  • Funguje jako icebreaker nebo úvodní/uzavírací aktivita


7 zobrazení
bottom of page