top of page

5+3 Tipů jak používat aplikovanou improvizaci pro efektivnější moderaci a facilitaci týmových Diskusí

Aktualizováno: před 6 dny



Ať už moderujete klíčové týmové setkání, facilitujete brainstorming plný divokých nápadů, nebo se jen snažíte vést efektivní diskuzi k běžné agendě, jste často v pozici, kdy je třeba udržet dynamiku, angažovanost a produktivitu. Čelíte nepředvídatelným otázkám, odlišným názorům a někdy i vyhroceným situacím. Jak s tím vším naložit?


Odpověď může překvapivě ležet v principech aplikované improvizace. Tato metoda, vycházející z divadelních technik, se čím dál tím více uplatňuje v byznysu pro zlepšení komunikace, kreativity a adaptability. Nejde o to, abyste na každém jednání „hráli divadlo“, ale o to osvojit si myšlenkové rámce a techniky, které podporují flexibilitu, empatii, naslouchání a schopnost budovat na nápadech druhých.

Zde je 5 tipů, jak tyto principy integrovat do vaší role moderátora nebo facilitátora pro vedení skutečně dynamických a přínosných diskusí, doplněných o konkrétní příklady:


**Už vás nebaví jen předávat informace, nebo vést tým k dalšímu nudnému workshopu? Transformujte týmové diskuze a facilitace v dynamický motor skutečné změny! V našem výcviku facilitace s prvky aplikované improvizace se naučíte, jak s lehkostí vést lidi a dosahovat výsledků, které mění. Učíme to. Děláme to. A víme, že to funguje. 👉 Zjistěte více a posuňte se dál: 


1. Přijměte Princip „Ano, a…“ (Yes, and…)


O co jde: Toto je základní kámen improvizace. Místo odmítání, zpochybňování nebo omezování myšlenek („Ne, to nepůjde“ nebo „Ano, ale…“) se snažíte na ně navázat a rozvinout je. Je to o akceptaci a budování.

Jak to využít ve moderaci/facilitaci:

  • V brainstormingu k podpoře originality: Když někdo přijde s neobvyklým nápadem (např. „Co kdybychom pro náš produkt najali hip-hopovou kapelu jako marketingovou tvář?“), místo zamítnutí zkuste:

    • „Ano, to je zajímavý směr, a co kdybychom to zkusili jen jako testovací kampaň pro omezenou skupinu klientů?“

    • „Ano, to je odvážné! A jak by to rezonovalo s naší primární cílovou skupinou?“

  • Při řešení problémů, kde se střetávají názory: Když se tým zasekne na problému a někdo řekne: „Nemůžeme to udělat, protože nám chybí rozpočet,“ můžete navázat:

    • „Ano, chápu, že rozpočet je výzva, a pojďme se na chvíli zamyslet, co bychom dělali, kdybychom rozpočet měli? Kam by nás to posunulo?“ (Tím se na chvíli odstraní překážka a umožní se myšlení „mimo krabici“.)

  • K propojení zdánlivě nesourodých myšlenek:

    • „Slyším, že Petra se zaměřuje na efektivitu procesů, a Karel navrhuje investovat do kreativity. Jak bychom mohli obě tyto myšlenky, efektivitu a kreativitu, vzít v potaz při našem dalším kroku?“

  • Výsledek: Podporuje to otevřenost, kreativitu a pocit psychologického bezpečí, kde se lidé nebojí sdílet i ty nejodvážnější myšlenky a zároveň se učí respektovat a budovat na příspěvcích druhých.



2. Zaměřte se na Aktivní a Empatické Naslouchání (Listen to Understand, Not to Reply)


O co jde: V improvizaci je klíčové plně vnímat, co říká a dělá váš partner, abyste na to mohli okamžitě a relevantně reagovat. Nejen slova, ale i podtext, emoce a neřečené.

Jak to využít ve moderaci/facilitaci:

  • Prohloubení pochopení v dynamické diskuzi: Když je diskuze složitá nebo emotivní, a někdo vyjádří názor:

    • „Pokud tomu správně rozumím, říkáš, že prioritou by pro nás teď měla být rychlost dodání před komplexností řešení? Je to tak, nebo mi něco uniklo?“ (Tím dáváte prostor pro upřesnění a ověřujete si porozumění.)

    • „Mohl bys to prosím ještě rozvést? Chci se ujistit, že plně chápu tvůj úhel pohledu.“

  • Identifikace a adresování emocí: Pokud vnímáte, že je diskuze napjatá nebo někdo projevuje frustraci/nadšení:

    • „Vnímám, že vás toto téma silně oslovuje / že v tom cítíte jistou frustraci. Mohl byste nám popsat, co konkrétně vás na tom nejvíce trápí / těší?“ (Tím legitimizujete emoce a dáváte jim prostor, aby se staly součástí diskuze konstruktivně.)

  • Shrnutí a syntéza pro posun diskuze: Po delší diskuzi, která se větvila:

    • „Dobře, pojďme si shrnout, co zatím máme. Slyšel jsem klíčové body A, B a C. Zároveň vnímám, že se objevily otázky X a Y. Jsem na správné cestě? Co byste k tomu doplnili?“

  • Výsledek: Zvyšuje to vzájemné porozumění, snižuje napětí, buduje důvěru a ukazuje účastníkům, že jejich příspěvky jsou ceněny a brány vážně, což je klíčové pro efektivní rozhodování.



3. Buďte Plně Přítomní a Flexibilní (Be Present and Adaptable)


O co jde: Improvizace vyžaduje být plně v přítomném okamžiku, vnímat "tady a teď" a být připraven reagovat na cokoli, co se stane, aniž byste se křečovitě drželi pevného scénáře nebo agendy.

Jak to využít ve moderaci/facilitaci:

  • Management neplánovaných odboček: Pokud se diskuze odchýlí od tématu, ale zdá se, že téma je důležité:

    • „To je zajímavý směr, a zdá se, že je pro nás relevantní. Co takhle ho zaparkovat do našeho 'parking lotu' a vrátit se k němu na konci, pokud nám zbude čas, nebo ho prodiskutovat příště? Teď se ale vraťme k bodu X z agendy, abychom stihli vše důležité.“

  • Řízení energie v místnosti: Pokud vnímáte, že energie klesá, nebo naopak stoupá až k vyhrocení:

    • Při únavě: „Vidím, že energie nám trochu klesá. Co kdybychom si dali rychlou, minutovou přestávku na protažení nebo na 'dýchací cvičení'? A pak se k tomu vrátíme s čerstvou myslí.“

    • Při napětí: „Cítím, že tato diskuze je pro nás důležitá a budí silné emoce. Pojďme na chvíli zpomalit. Co kdybychom si dali 2 minuty na tichou reflexi nad tím, co bylo řečeno, než budeme pokračovat?“

  • Přizpůsobení se tempu týmu: Pokud je tým pomalý a potřebuje více času na rozhodnutí, než jste plánovali:

    • „Původně jsme měli na tento bod 15 minut, ale vnímám, že potřebujeme více času na důkladné prodiskutování. Navrhuji prodloužit tento bod na 25 minut a zkrátit [jiný méně důležitý bod] o 10 minut. Je to v pořádku?“

  • Výsledek: Umožňuje vám to reagovat na skutečné potřeby týmu v reálném čase, udržet dynamiku a efektivitu jednání a předcházet frustraci z rigidního vedení, což vede k přirozenějšímu a produktivnějšímu toku diskuze.



4. Vytvořte Bezpečné Prostředí pro „Experimentování“ (Embrace Experimentation, Not Failure)


O co jde: V improvizaci neexistuje "špatně". Každý pokus je jen dalším stavebním kamenem, na kterém se dá stavět. Strach ze selhání paralyzuje kreativitu a brání lidem sdílet plný potenciál svých myšlenek.

Jak to využít ve moderaci/facilitaci:

  • Podpora „divokých“ nápadů: Na začátku brainstormingu nebo při hledání inovativních řešení:

    • „Pro tuto část diskuze pojďme na 10 minut vypnout náš vnitřní kritik. Chci slyšet i ty nejdivočejší nápady, bez ohledu na to, jak moc se zdají nerealistické nebo 'špatné'. Dneska se hrajeme s možnostmi!“

  • Reframing (přerámování) „chyb“ jako lekcí: Když se tým snažil o něco, co se nepovedlo, nebo se diskutuje o minulých neúspěších:

    • „To, že nám to nevyšlo přesně podle plánu, neznamená neúspěch. Znamená to, že jsme se něco naučili. Co konkrétně jsme se z této zkušenosti naučili, co můžeme aplikovat do dalšího kroku? Kdybychom to měli zkusit znovu, co bychom udělali jinak?“

  • Vytvoření prostoru pro nejistotu: Když je řešení nejasné nebo existuje mnoho neznámých:

    • „Chápu, že je to teď velmi nejasné a cítíme se nejistě. Pojďme to ale vnímat jako příležitost experimentovat s různými přístupy. Co je první malý experiment, který můžeme zkusit, abychom se o tom dozvěděli víc?“

  • Výsledek: Buduje to kulturu bezpečí a inovace, kde se lidé nebojí riskovat, zkoušet nové věci a vyjadřovat i "nedokončené" myšlenky, což je klíčové pro skutečně dynamickou, inovativní a učící se organizaci.



5. Posilujte Důvěru a Spojení (Build Trust and Connection)


O co jde: Improvizace je o spolupráci a vzájemné podpoře. Bez důvěry mezi herci není možná spontaneita a autenticita.

Jak to využít ve moderaci/facilitaci:

  • Rychlé „check-iny“ na začátku: Pro nastolení pozitivní atmosféry a propojení týmu hned na začátku setkání (nemusí jít o hluboké emoce):

    • „Než se pustíme do agendy, pojďme si udělat rychlé kolo: řekněte nám, jaké jedno slovo/krátká fráze vystihuje, s jakou energií dnes přicházíte do této diskuze.“

    • „Co je jedna věc, na kterou se dnes v souvislosti s touto schůzkou nejvíce těšíte / o které se chcete nejvíce dozvědět?“

  • Propojování a uznání příspěvků: V průběhu diskuze aktivně propojujte různé příspěvky a zdůrazňujte jejich hodnotu:

    • „Díky, Jano, za ten pohled. Petrův příspěvek z minuty 5. mi k tomu naskočil, jak by se to mohlo propojit. Jak to vidíte, Petře? A jak to vnímáte, Martine, s ohledem na váš zkušenosti?“ (Tím propojujete lidi a ukazujete, že nasloucháte všem.)

    • „Opravdu oceňuji, jak se všichni angažujete v této komplexní diskuzi a sdílíte různé pohledy. Je vidět, že nám na tomto tématu záleží.“

  • Oslava pokroku a vzájemnosti: Na konci nebo v průběhu delších diskusí:

    • „Podívejte se, kam jsme se posunuli! Před hodinou jsme měli jen několik nejasných nápadů, a teď máme jasný plán pro další kroky. To je skvělá týmová práce!“

    • „Děkuji, že jste sdíleli i své obavy a nejistoty, to je velmi důležité pro celkový obrázek a pro to, abychom mohli najít řešení, které zohlední všechny aspekty.“

  • Výsledek: Silnější týmové vazby, vyšší angažovanost a pocit sounáležitosti, což vede k plynulejší, efektivnější a zdravější dynamice diskusí i celkové spolupráci. Lidé, kteří si důvěřují, se nebojí vstoupit do dynamických diskusí s otevřeností a respektem.




 
 
Ukázkové lekce

Potřebuješ výzvu?

Udělej první krok v bezpečí hry.
bottom of page