top of page

Jak tvoříme strategii rozvoje 2026: 6 kroků, které nám dávají smysl a výsledky

Aktualizováno: 11. 7.

Vzdělávání může být krásná věc. Ale jen když víme, proč ho děláme.

V opačném případě se často točíme v kruhu – „něco pustíme, někdo přijde, něco se děje…“ a výsledek? Těžko říct.


My to chceme jinak. A tak když s klienty tvoříme strategii rozvoje, jdeme krok po kroku. Níže sdílíme, jak to vypadá v praxi – konkrétně ve spolupráci se softwarovou firmou, která vyrábí aplikace na míru.




1. Kontext


Kde se firma nachází a kam míří?


Na začátku potřebujeme pochopit, co se ve firmě děje – z pohledu strategie, priorit, trhů, inovací. A také jaké oblasti budou v nejbližší době pod tlakem a proč.


Zadavateli pomáháme si tyto informace vyjasnit – ideálně skrze rozhovor s vedením. Ať se opíráme o reálné záměry firmy, ne o domněnky nebo obecné trendy.


V případě softwarové firmy jsme narazili na zásadní bod: vývojáři budou muset být víc v kontaktu s klienty. Nejen programovat, ale umět se ptát, chápat potřeby klienta, přinést návrh řešení a pomoct dotáhnout zakázku.


Výstupem této fáze je společný brief, kde je jasně pojmenované, co se má změnit – a proč.




2. Kritéria úspěchu


Co přesně chceme změnit – a jak to poznáme?


Vzdělávání bez konkrétního cíle je jako mapa bez cílového bodu.

Pomáháme tedy klientovi formulovat měřitelné cíle, které se vztahují ke změně v chování, výsledcích nebo postojích.


U softwarové firmy jsme si s klientem definovali tři klíčové ukazatele:


  • 98 % rozjednaných zakázek se přetaví v kontrakt.

  • Spokojenost klienta s customer care stoupne z 54 na 70 %.

  • Fluktuace zůstane stabilní – i když budou vývojáři častěji v kontaktu s klienty.


Snažíme se o to, aby metriky byly realistické, měřitelné a související s tím, co vzdělávání skutečně může ovlivnit.




3. Kompetenční mezery


Kde jsou největší rozdíly v dovednostech?


Na řadu přichází diagnostika – zjišťujeme, co konkrétně lidem nejde nebo co jim chybí, aby mohli cíle naplnit. V praxi to znamená potkat se s teamleadery. Zapisujeme reálné potíže lidí – nejistotu juniorů při jednání s klienty, rezervy v práci s požadavky, u seniorů někdy odpor k „soft“ tématům. Ptáme se i na rizika, která se pojí se vzděláním (rozdíl v dovednostech, časový tlak a pod).


Díky tomu vzniká konkrétní obraz cílových skupin, potřeb a možných překážek. Nehádáme – víme.




4. Lidé


Co si o tom myslí sami účastníci?


V této fázi zapojujeme samotné účastníky. Připravujeme spolu s klientem dotazník nebo jiný nástroj, který plní dvojí funkci: pomáhá lidem pochopit, proč se to děje, a zároveň nám poskytne cenná data o jejich postojích, motivacích a očekáváních.


Ptáme se jednoduše, třeba:


  • Ohodnoťte na škále, jak se vnímáte jistí při prezentaci projektu klientovi.

  • Co vám v komunikaci s klienty dělá nejvíce těžkosti?

  • Jako superschopnost byste chtěli získat po školení? Jak ji poznáte?


Víme, kdy dotazník odešleme, kdo ho bude připomínat a kdo odpovědi vyhodnotí.




5. Design řešení


Jak navrhnout rozvoj, který opravdu zapadne?


V tuto chvíli máme dost dat na to, abychom mohli navrhnout konkrétní rozvojový plán. Vycházíme z kontextu firmy – jaké má kapacity, systémy, rytmus práce.


Ve firmě, o které píšeme, jsme nakombinovali workshopy, stínování seniorů a krátká online koučovací setkání. Program jsme napojili na firemní rozvojový systém i zpětnovazební cykly. Nic navíc, jen co dává smysl.


Designujeme nejen obsah, ale i formát, zapojení interních lidí a reálnou časovou dotaci.




6. Kontinuita & dopad


Jak poznáme, že to mělo smysl?

Na závěr si s klientem nastavujeme, jak budeme vyhodnocovat úspěch. Kdy se ke kterým datům dostaneme, kdo je bude sledovat, co z nich vyčteme – a jestli a jak budeme pokračovat.


Pro tuto softwarovou firmu jsme připravili jednoduchou šablonu, do které si klient sám doplní data, jakmile budou dostupná. A na základě toho může říct: ano, tahle změna měla smysl. Nebo: tady něco chybí, pojďme to upravit.



Co si z toho vzít?


Strategie není dokument. Je to proces, který propojuje byznys a rozvoj lidí. Dává smysl, drží směr a umožňuje přinášet výsledky. My do toho jdeme s klienty s radostí – protože když se vzdělávání dělá s hlavou, není to náklad. Je to investice do budoucnosti.


Chcete se do toho pustit taky? Ozvěte se. Rádi se potkáme u vašeho příběhu.



Ukázkové lekce

Potřebuješ výzvu?

Udělej první krok v bezpečí hry.
bottom of page