Jak tvoříme strategii rozvoje 2026: 6 kroků, které nám dávají smysl a výsledky
- Vanda Gabrielova 
- 8. 7.
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 11. 7.
Vzdělávání může být krásná věc. Ale jen když víme, proč ho děláme.
V opačném případě se často točíme v kruhu – „něco pustíme, někdo přijde, něco se děje…“ a výsledek? Těžko říct.
My to chceme jinak. A tak když s klienty tvoříme strategii rozvoje, jdeme krok po kroku. Níže sdílíme, jak to vypadá v praxi – konkrétně ve spolupráci se softwarovou firmou, která vyrábí aplikace na míru.
1. Kontext
Kde se firma nachází a kam míří?
Na začátku potřebujeme pochopit, co se ve firmě děje – z pohledu strategie, priorit, trhů, inovací. A také jaké oblasti budou v nejbližší době pod tlakem a proč.
Zadavateli pomáháme si tyto informace vyjasnit – ideálně skrze rozhovor s vedením. Ať se opíráme o reálné záměry firmy, ne o domněnky nebo obecné trendy.
V případě softwarové firmy jsme narazili na zásadní bod: vývojáři budou muset být víc v kontaktu s klienty. Nejen programovat, ale umět se ptát, chápat potřeby klienta, přinést návrh řešení a pomoct dotáhnout zakázku.
Výstupem této fáze je společný brief, kde je jasně pojmenované, co se má změnit – a proč.
2. Kritéria úspěchu
Co přesně chceme změnit – a jak to poznáme?
Vzdělávání bez konkrétního cíle je jako mapa bez cílového bodu.
Pomáháme tedy klientovi formulovat měřitelné cíle, které se vztahují ke změně v chování, výsledcích nebo postojích.
U softwarové firmy jsme si s klientem definovali tři klíčové ukazatele:
- 98 % rozjednaných zakázek se přetaví v kontrakt. 
- Spokojenost klienta s customer care stoupne z 54 na 70 %. 
- Fluktuace zůstane stabilní – i když budou vývojáři častěji v kontaktu s klienty. 
Snažíme se o to, aby metriky byly realistické, měřitelné a související s tím, co vzdělávání skutečně může ovlivnit.
3. Kompetenční mezery
Kde jsou největší rozdíly v dovednostech?
Na řadu přichází diagnostika – zjišťujeme, co konkrétně lidem nejde nebo co jim chybí, aby mohli cíle naplnit. V praxi to znamená potkat se s teamleadery. Zapisujeme reálné potíže lidí – nejistotu juniorů při jednání s klienty, rezervy v práci s požadavky, u seniorů někdy odpor k „soft“ tématům. Ptáme se i na rizika, která se pojí se vzděláním (rozdíl v dovednostech, časový tlak a pod).
Díky tomu vzniká konkrétní obraz cílových skupin, potřeb a možných překážek. Nehádáme – víme.
4. Lidé
Co si o tom myslí sami účastníci?
V této fázi zapojujeme samotné účastníky. Připravujeme spolu s klientem dotazník nebo jiný nástroj, který plní dvojí funkci: pomáhá lidem pochopit, proč se to děje, a zároveň nám poskytne cenná data o jejich postojích, motivacích a očekáváních.
Ptáme se jednoduše, třeba:
- Ohodnoťte na škále, jak se vnímáte jistí při prezentaci projektu klientovi. 
- Co vám v komunikaci s klienty dělá nejvíce těžkosti? 
- Jako superschopnost byste chtěli získat po školení? Jak ji poznáte? 
Víme, kdy dotazník odešleme, kdo ho bude připomínat a kdo odpovědi vyhodnotí.
5. Design řešení
Jak navrhnout rozvoj, který opravdu zapadne?
V tuto chvíli máme dost dat na to, abychom mohli navrhnout konkrétní rozvojový plán. Vycházíme z kontextu firmy – jaké má kapacity, systémy, rytmus práce.
Ve firmě, o které píšeme, jsme nakombinovali workshopy, stínování seniorů a krátká online koučovací setkání. Program jsme napojili na firemní rozvojový systém i zpětnovazební cykly. Nic navíc, jen co dává smysl.
Designujeme nejen obsah, ale i formát, zapojení interních lidí a reálnou časovou dotaci.
6. Kontinuita & dopad
Jak poznáme, že to mělo smysl?
Na závěr si s klientem nastavujeme, jak budeme vyhodnocovat úspěch. Kdy se ke kterým datům dostaneme, kdo je bude sledovat, co z nich vyčteme – a jestli a jak budeme pokračovat.
Pro tuto softwarovou firmu jsme připravili jednoduchou šablonu, do které si klient sám doplní data, jakmile budou dostupná. A na základě toho může říct: ano, tahle změna měla smysl. Nebo: tady něco chybí, pojďme to upravit.
Co si z toho vzít?
Strategie není dokument. Je to proces, který propojuje byznys a rozvoj lidí. Dává smysl, drží směr a umožňuje přinášet výsledky. My do toho jdeme s klienty s radostí – protože když se vzdělávání dělá s hlavou, není to náklad. Je to investice do budoucnosti.
Chcete se do toho pustit taky? Ozvěte se. Rádi se potkáme u vašeho příběhu.

