Tato část se věnuje didaktickému postupu, které se běžně používají v metodě aplikované improvizace. Cílem je, aby čtenář získal vhled do stavby lekcí a dokázal si představit nároky kladené na lektory. Metoda aplikované improvizace můžeme zařadit mezi zkušenostní učení a proto na ní bude platit didaktický cyklus CMIARE. Jeho jednotlivá písmena označují fáze jak postupovat. Podstatou tohoto cyklu je to, že při plánování jakékoliv programu začínáme formulací naprosto konkrétního cíle (C). Na základě tohoto cíle teprve volíme metody (M), pak zadáváme instrukci (I), pozorujeme, co se děje během aktivity (A), vedeme reflexi (R) a v evaluaci (E) zjišťujeme, jak se nám stanoveného cíle podařilo dosáhnout.
1. Cíle
Základní a klíčovou úrovní v didaktickém cyklu je definice cíle. Jasně definovaný cíl určuje všechny následující kroky - jak bude lektor designovat celý program, jaké zvolí postupy, jak povede reflexi, čemu bude věnovat pozornost. Stanovení konkrétních cílů jsou také zásadní pro vyhodnocení celé lektorské práce a určuje přístup účastníků a jejich motivaci účastnit se. Zjednodušeně můžeme říct, že cíl je pro lektora bod na mapě. Bez definování toho, kam chce dojít se svými účastníky, jen bezděčně bloudí krajinou. V lekcích aplikované improvizace je běžné, že lektor kromě svých cílů pracuje s potřebami účastníků (s interními cílemi) a přizpůsobuje obsah programu právě jim.
2. Metoda
Zůstaneme-li u metafory mapy, pak volbou správné metody je volba cesty, jak se k cíli dostaneme. Nikdy ne naopak. Slovo metoda vychází z řeckého met-hodos, což znamená cesta, následování. Jedná se tedy o popis postupu nebo způsobů, jak dosáhnout určitého cíle nebo konkrétních výsledků. Technikou zde rozumím konkrétní postup nebo nástroj, který se používá k dosažení určitého výsledku. Detailnější popis rozebírá Josef Valenta v publikaci Metody a techniky dramatické výchovy. Zjednodušeně se pokusím vysvětlit, že hlavní rozdíl mezi metodou a technikou spočívá v tom, že metoda je širší a obecnější způsob, jak dosáhnout určitého cíle, zatímco technika je konkrétní nástroj, který se používá v rámci této metody. Z techniky pak volíme konkrétní cvičení.
V našem případě: aplikovanou improvizaci pojímám jako metodu rozvíjející spolupráci. Za techniku považuji práci s živými obrazy. Za cvičení pak například: “Jsem strom”.
3. Instrukce
Každé cvičení je obsažené v instrukci. Lektor si promýšlí zadávání pravidel s ohledem na cíl. Instrukce zadává o stručně, jasně a s takovým počtem informací, které si lze zapamatovat. Ověřuje si u účastníků, že zadání rozuměli. V programu Odysea autoři zmiňují: Chce-li lektor zvýšit pravděpodobnost porozumění žáků instrukcím, požádá je, aby vlastními slovy převyprávěli zadání. Zvlášť u náročnější instrukcí se vyplácí instrukce shrnout, nebo je vizualizovat. (Srb a kol. 2007)
Zde bych ráda zvýraznila, že specifikem ve vzdělávání dospělých je to, že účastníci potřebují znát smysl aktivit, a nebo alespoň téma, na které je cvičení zaměřené. Pokud to není proti smyslu samotné aktivity, doporučuje se lektorům sdílet cíl aktivit a nebo aktivitu účastníkům jasně zarámovat (v čem je cvičení přínosné, co si na něm vyzkouší apod). Podpoří tím u účastníků důvěru v proces a vyhne se dodatečným dotazům.
Ve větších improvizačních celcích můžeme být lektor nápomocný tím, že říká, co mají účastníci naplnit, ale nechává svobodu v tom jakou formou se toho zhostí. Pokud pracuje s nezkušenými účastníky s improvizací, volí takové instrukce, které v sobě nesou omezení a tím zmenšují hrací prostor. V dlouhodobé práci s účastníky může postupně cvičení uvolňovat a dopřávat účastníkům svobodu jak se s hrou vypořádají. Volná improvizace, která je zpravidla až na omezení časem bez pravidel, je tzv. vrcholem improvizace.
4. Akce
Akcí označujeme fázi během které účastníci plní instrukci. V zážitkové pedagogice je v této fázi lektor více pozorovatelem (tamtéž). Jeho hlavním úkolem je, aby během aktivity získával materiál pro reflexi. Sleduje, jak se jednotlivci vypořádávají se zadáním a jak to funguje ve skupině jako v celku. To se odlišuje od práce lektora AI. V této fázi se stává spíše facilitátorem a nebo udržuje aktivitu skrze boční vedení.
Zatímco ve facilitační roli se lektor rozhoduje jaké intervence mohou pomoci účastníkům v procesu, při bočním vedením je lektor více v režisérské roli. Tento postup bohatě rozpracovala Viola Spolin v divadelní práci. Během akce lektor (režisér) poskytuje hercům pokyny či nápovědy, aby zůstali soustředění a v přítomném okamžiku. Cílem je udržet hereckou skupinu ve spojení se sebou navzájem i s prostředím jeviště. Pokyny musí být jednoduché a přímé, aby herci mohli přirozeně reagovat, aniž by byli vytrženi ze své role. Side coaching podporuje herce v jejich sebepojetí, zabraňuje odchýlení a pomáhá jim udržet energii a fokus na akci. (Spolin 1999, s. 28 - 29)
5. Reflexe
Reflexi vede lektor proto, aby hra nezůstala hrou, ale učícím se prostředkem. Použiji definici Reitmayerové a Broumové, které reflexi představují jako “řízený proces, jehož hlavním úkolem je co nejefektivněji projít schématem učení se na základě získané zkušenosti” (REITMAYEROVÁ 2012, s.13). Jejím smyslem je sdílet pozorování a myšlenky a přetvářet je v nové koncepce, tedy vidět věci v širších souvislostech. Pomáhá lépe porozumět tomu, co se děje, proč se to děje, jak se to děje a co to pro nás znamená. Může se týkat různých oblastí například průběhu aktivity, vlastních kompetencí, praxe nebo probíraného tématu.
Techniky reflexe
Mezi nejčastějšími volenými techniky reflexe patří skupinová diskuze řízená lektory a nebo volná v menších skupinách/dvojicích. Využívat lze ale i jiné různorodé techniky, které reflexi obohatí o nový způsob a vedení. V našem prostředí aplikované improvizace se potkávám např. s označováním na škále, tvorbou soch, metaforami, básněmi, psaním dopisu, s obrazy (dixit karty), psanou reflexí apod.
Typy technik (tamtéž):
• Skupinová diskuze - svět otázek a odpovědí
• Techniky rychlého shrnutí zážitku - efektivně k cíli
• Techniky s pomůckami - hovořící lano, karty, papír a tužka
• Symbolizační techniky - cesta vizualizace pocitů
• Zpětná vazba tvořením - cesta ke zhmotnění pocitů
• Dramatická zpětná vazba - hra jako obraz prožitku
6. Evaluace
Poslední fáze evaluace může splývat s předcházející fází. Josef Valenta upozorňuje na rozdíl mezi těmito fázemi. „Evaluace je především hodnocení. Reflexe sama o sobě nebývá automaticky hodnocením ve smyslu‚ něco proběhlo špatně – dobře (i když hodnocení může být její součástí). Jádro reflexe spočívá především v ujasňování si toho, co v akci proběhlo,…“. (Valenta 2013, s. 184.) Jádrem pro evaluaci je zhodnocení, jak účinně účastníci dosáhli stanovených cílů. Kromě posouzení splnění původních cílů může lektor odhalit nečekané výsledky nebo nové otázky, které lekce otevřela. Evaluace zahrnuje různé formy, například dotazníky, nedokončené věty nebo modelové situace, na různých úrovních hodnocení od pocitů účastníků přes využití nabitých dovedností v praxi. Kromě hodnocení účastníků nebo zadavatelů, přispívá i sám lektor svou sebereflexí vedení lekce.
Kirkpatrickův model evaluace
Mezi nejznámější modely, jak hodnotit rozvojové programy patří Kirkpatrickův model. Donald Kirkpatrick představil čtyřúrovňový rámec pro evaluaci vzdělávacích programů, který je široce používaný v různých vzdělávacích a tréninkových kontextech. Model zahrnuje následující úrovně: reakce (jak účastníci hodnotí lekci), učení (co si účastníci osvojili), chování (jak účastníci aplikují nové dovednosti v praxi) a výsledky (dopad na širší kontext, například tým či organizaci). Tento model umožňuje komplexní hodnocení efektivity výuky na všech úrovních, od okamžitých reakcí po dlouhodobý dopad.