top of page

Techniky a cvičení

Veřejná·1 člen

Wikipedie

Záměrem je podpořit jazykovou tvořivost, práci se zvukem a okamžitou reakci na podnět. Cvičení pomáhá účastníkům přijímat absurdní nebo neznámé výrazy a rozvíjet je bez zbytečného hodnocení. Vhodné i pro skupiny s různou jazykovou úrovní.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • trénují reakci na jazykový podnět bez přípravy (praktikují),

  • tvoří významy nových výrazů v reálném čase (tvoří),

  • rozvíjejí toleranci k nejistotě a nesrozumitelnosti (reflektují),

  • učí se hrát si s jazykem bez zábran (aplikují).



Kontext použití


Vhodné do skupin s různou jazykovou zkušeností – např. mezinárodní týmy, vícejazyčné kolektivy nebo při tréninku komunikace a fantazie. Funguje také jako jazykové warm-up cvičení před kreativní částí programu.



Instrukce


Tři lidé po sobě v řadě pracují se smyšleným slovem.


  1. První hráč vymyslí a řekne neexistující slovo (např. „glontar“).

  2. Druhý hráč zopakuje slovo a řekne, v jakém oboru se používá (např. „Glontar? To je výraz z molekulární gastronomie.“)

  3. Třetí hráč opět slovo zopakuje a přidá jednověté vysvětlení významu (např. „Glontar je typ dezertu, který se nafoukne při kontaktu s ledem.“)


Reagujeme na to, co slyšíme – nepřipravujeme si odpověď dopředu. Důležité je zachytit slovo uchem, zopakovat ho a tvořit z něj v reálném čase.



Debriefing


  • „Jaké to bylo tvořit význam ze slova, které nic neznamená?“

  • „Co vám pomáhalo reagovat bez přípravy?“

  • „Kdy jste si uvědomili, že už si chystáte odpověď dopředu?“

  • „Jaký je rozdíl, když zohledňujete víc zvuk než smysl slova?“


#jazyk #imaginace #reakce #fantazie #humor #změna #spontaneita

24 zobrazení
bottom of page