top of page

Techniky a cvičení

Veřejná·1 člen

Dej mi problém a předmět

Rozvíjet lehkost, schopnost reagovat bez přípravy a objevovat nečekaná řešení. Cvičení podporuje kreativitu, humor a uvolnění vztahu k sobě i k výkonu. Vede k větší toleranci k absurditě a k tréninku tvořivého reagování na nové situace.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • tvoří rychlá řešení v nestandardních situacích (aplikují),

  • trénují flexibilitu myšlení a reakci na podnět (praktikují),

  • uvědomují si vlastní vztah ke smysluplnosti vs. absurditě (reflektují),

  • učí se vidět nestandardní řešení problémových situací (analyzují a tvoří).


Kontext použití


Vhodné jako rozehřátí, přechodové cvičení nebo jako vstup do tématu kreativního myšlení a řešení problémů jinak. Funguje i jako uvolňovací prvek při intenzivní práci se skupinou.



Postup krok za krokem (instrukce)


Účastníci pracují simultánně ve dvojicích.

Jeden vymyslí a nahlas řekne:


  • problém, který „právě řeší“ (např. „zasekla jsem se ve výtahu“),

  • náhodný předmět, který má k dispozici (např. „vařečka“).


Druhý hráč co nejrychleji navrhne, jak by tímto předmětem mohl problém vyřešit. Nejde o správnost, ale o plynulost a spontánnost. Po několika výměnách se role otočí.



Debriefing


Krátká reflexe ve dvojicích nebo v kruhu. Otázky směřují k prožitku spontaneity a všímavosti k vlastním mentálním vzorcům:


  • „Jaké to bylo reagovat bez přemýšlení?“

  • „Co se dělo, když vás nic nenapadalo?“

  • „Kdy jste si uvědomili, že se snažíte říct něco chytrého?“

  • „Co vám pomáhalo říct i nesmysl?“

  • „K čemu pomáhalo omezení tím, že jste dostali konkrétní předmět?“



#kreativita #reakce #flow #imaginace #změna #humor #fantazie #chyba #otevřenost #spontaneita

38 zobrazení
bottom of page