top of page

Techniky a cvičení

Veřejná·1 člen

Automatické psaní

Cvičením otevíráme prostor pro hlubší vnitřní reflexi a zpracování zážitků. Umožňujeme účastníkům dostat „na papír“ i myšlenky, které by při běžné reflexi nevyvstaly nebo by je okamžitě potlačil jejich vnitřní kritik.


Učební cíle (learning outcomes)



Účastníci budou schopni:


  • Zapamatovat si a popsat vlastní prožitky autentickým způsobem.

  • Analyzovat své vnitřní procesy bez autocenzury.

  • Vyhodnocovat skryté souvislosti mezi prožitkem a svými reakcemi.

  • Vytvářet prostor pro kreativní myšlení a sebevyjádření.

  • Reflektovat vlastní učení a jeho možný přesah do praxe.



Kontext použití


  • Vhodné po intenzivním zážitku (hře, simulaci, dramatické etudě, outdoor aktivitě).

  • Hodí se jak do středu programu (pro zpomalení a zvědomění), tak i na jeho závěr.

  • Využitelné v individuální i skupinové práci.

  • Doporučeno pro dospělé i mladší účastníky od cca 15 let.



Pomůcky a prostor


  • Papír a pero pro každého účastníka (ideálně sešit nebo deník).

  • Klidný prostor, kde nebude účastníky nikdo rušit.

  • Ticho, maximálně lehoučký hudební podkres bez textu (např. ambient, piano).



Postup krok za krokem


  1. Nastavení kontextu – Sdělíme, že půjde o formu psaní, kde nejde o styl, pravopis ani čitelnost. Smyslem je nechat volně plynout myšlenky, bez zastavování a oprav.

  2. Instrukce – „Píšeme souvisle, bez přemýšlení a bez cenzury. Pokud nevíme co psát, napíšeme třeba ‚nevím, co psát‘ – a pokračujeme. Nezastavujeme pero.“

  3. Čas – Doporučená délka je 5–10 minut podle prostoru programu.

  4. Facilitace během psaní – Připomeneme: „Nechte ruku psát, i když se vám zdá, že je to nesmysl. I to je součást procesu.“

  5. Ukončení – Po uplynutí času požádáme účastníky, aby pero odložili a chvíli mlčky seděli.


Povzbuzujeme k důvěře v proces: „To, co se objevuje, je přesně to, co má být.


Reflexe


  • Po psaní krátký moment ticha, aby účastníci vstřebali zážitek.

  • Pro další zpracování necháváme účastníky se podívat na text a podtrhnout/zvýraznit informace, které vnímají v reflexi jako důležité.

  • Může následovat sdílení ve dvojicích/ve skupině.

  • Sdílení jednoho slova nebo věty, která z textu vystoupila.

  • Diskuse o procesu („Jaké to pro vás bylo psát bez přestávky?“).

  • Nabídnout možnost texty si ponechat nebo dál upravit (formou poezie, 10 slovo z textu a pod)


Tipy pro facilitátora


  • Vysvětleme předem, že nikdo nebude texty číst ani hodnotit.

  • Pokud je skupina nejistá, můžeme začít kratší variantou (3 minuty).

  • V online prostředí doporučme vypnout automatické opravy.

  • Pozor na čas – méně je někdy více, příliš dlouhé psaní může účastníky unavit.


Klíčové kompetence, které cvičení rozvíjí


  • Všímavost a sebepoznání

  • Emoční regulace

  • Kreativní myšlení

  • Sebereflexe a schopnost introspekce

  • Schopnost uvolnit vnitřní kontrolu a dát prostor autenticitu


Zdroje


  1. Automated Analysis of Reflection in Writing: Validating Machine Learning Approaches (2019)

  2. Students’ perceptions of automated writing evaluation in autonomous learning (2025)

  3. The Role of Reflection in AI-Driven Learning (2025)



18 zobrazení
bottom of page