top of page

Techniky a cvičení

Veřejná·1 člen

Asociační řada

Uvolnit skupinu, posílit přítomnost a spontánnost, rozcvičit mysl i tělo před kreativní nebo reflexivní částí programu. Podpořit přijetí vlastních myšlenek bez hodnocení.


Učební cíle (learning outcomes)


Účastníci:


  • rozpoznávají vnitřní tendence k hodnocení (analyzují),

  • trénují spontánní tvorbu bez přípravy (aplikují),

  • rozvíjejí schopnost navazovat a reagovat v rytmu (praktikují),

  • uvědomují si, co jim pomáhá být plynulejší (reflektují).


Kontext použití


Hodí se na úvod programu, po přestávce nebo před kreativní částí. Vhodné pro dospělé i mládež, v týmech, trénincích improvizace, kreativity nebo leadershipu.


Postup krok za krokem (instrukce)


  1. Stojíme v kruhu. Vysvětlíme, že budeme říkat slova, která nás spontánně napadnou, navazujeme vždy na předchozího souseda. Díváme se na sebe, když na sebe asociujeme. Nehodnotíme, mluvíme plynule.

  2. Pokud skupina váhá, podpoříme plynulost:

  • Přidáme jednoduchý rytmus – např. tlesknutí nebo podupávání.

  • přidáním jednoduchého gesta ke každému slovu,

  • vyzváním ke zvukové hře místo smyslu (např. citoslovce),

  • připomenutím, že se nehodnotí, jen reaguje.

  • zařadíme krátkou reflexi (viz níže).

  1. Spustíme druhé kolo. Většinou bývá uvolněnější a plynulejší.


Práce s pozorností během cvičení


Směřujeme pozornost k tělesnému rytmu, k prvním impulsům a k momentům, kdy vzniká hodnocení. Vědomě zveme k plynutí a k přijetí i „nesmyslu“. Jako facilitátoři reagujeme i na smích, který se lehce může také stát hodnocením.


Zakončení a změna energie


Zakončujeme jednoduchým gestem, výdechem nebo slovem na rozloučenou. Skupinu tím sjednotíme a plynule přejdeme do další fáze programu.


Debriefing


Reflexi zařazujeme často uprostřed cvičení. Facilitátor volí otázky podle toho, co pozoruje ve skupině:


  • „Co se ve vás děje, když slyšíte slovo od svého souseda?“

  • „Kdo vnímáte, že hodnotíte to, co chcete říct?“

  • „Jak to hodnocení vypadá?“

  • „Kdy to plynulo samo?“

  • „Co vám pomohlo, když jste nevěděli?“


Debriefing podporuje citlivost, uvědomění a lepší nastavení pro další práci.


Tipy pro facilitátora


  • Sledujme energii – pokud skupina „zamrzá“, pomůže rytmus, tělo, rozdělení na menší skupiny.

  • Nereagujme na obsah slov – není potřeba je analyzovat.

  • Povzbuzujme, ale netlačme.


Variace a adaptace


  • Ve dvojicích: jeden mluví, druhý přebírá, pokud první zaváhá.

  • S tématem: slova se točí kolem určité oblasti.

  • S pohybem: každý přidá gesto ke svému slovu.


#kreativita #spontaneita, #impuls, #tělo, #emoce, #přítomnost, #reagování


33 zobrazení
bottom of page