top of page

Facilitační práce

Veřejná·1 člen

Fishbowl diskuze

Fishbowl Discussion (česky Diskuse v akváriu nebo Pozorovací kruh) je facilitační formát skupinové diskuse, při kterém část účastníků sedí v kruhu uprostřed („v akváriu“) a diskutuje, zatímco zbytek skupiny sedí okolo jako posluchači. Tento model umožňuje prohloubení naslouchání, rotaci mluvčích a přirozený tok konverzace bez tlaku klasické moderace.


Metoda je často využívána při konferencích, ve školách, komunitních diskusích, ale i v organizacích – zejména tehdy, když je třeba prozkoumat složité nebo citlivé téma.


K čemu je metoda užitečná?


  • Podporuje aktivní naslouchání a respekt vůči názorům druhých

  • Zabraňuje dominanci jedné osoby, protože mluvčí se střídají

  • Umožňuje účastníkům zapojit se dobrovolně do diskuse


35 zobrazení

Reflexe: Rose, Thorn, Bud

Rose, Thorn, Bud je jednoduchá metafora pro reflexi, která pomáhá účastníkům rychle identifikovat pozitivní momenty, výzvy a potenciál pro další růst. Využívá metaforu květiny, kde každá její část reprezentuje jiný typ zkušenosti nebo pohledu.


Tato metoda je široce používaná v oblasti design thinkingu, vzdělávání a týmové spolupráce – zejména díky své jednoduchosti, názornosti a přístupnosti pro všechny typy účastníků, včetně dětí nebo lidí bez předchozí zkušenosti s reflexí.


K čemu je technika užitečná?


  • Umožňuje rychlou a nenáročnou reflexi po události, workshopu, projektu nebo sprintu

  • Podporuje rovnováhu mezi pozitivními, kritickými a budoucími aspekty

  • Funguje jako icebreaker nebo úvodní/uzavírací aktivita


7 zobrazení

Team Canvas

Team Canvas je vizuální nástroj pro sladění týmových očekávání, hodnot, rolí a společného cíle. Slouží jako facilitační rámec pro vytvoření nebo restart týmu, pomáhá pojmenovat důležité aspekty týmové spolupráce a předejít nedorozuměním.


Inspirací pro vznik Team Canvasu byl Business Model Canvas, ale místo byznysu se zaměřuje na lidi a spolupráci. Používá se jak při zakládání týmů, tak při řešení problémů uvnitř existujících skupin.


Existují dvě hlavní varianty:


  • Basic Team Canvas – 6 klíčových oblastí

  • Extended Team Canvas – detailnější verze se 12 oblastmi

K čemu je metoda užitečná?


7 zobrazení

Empathy Map (Mapa empatie)

Empathy Map neboli mapa empatie je jednoduchý nástroj pro hlubší porozumění cílové skupině, klientovi, uživateli nebo účastníkovi. Pomáhá vizualizovat myšlenky, emoce, potřeby a chování konkrétní osoby (např. persony), a tím usnadňuje návrh řešení, které lépe odpovídá jejímu vnímání světa.


Mapu empatie vytvořil Dave Gray a její použití se rychle rozšířilo v oblasti designu služeb, UX, facilitace i marketingu. Využívá se jako doplněk k personám, nebo jako samostatná metoda.


K čemu je nástroj užitečný?


  • Prohlubuje pochopení klientů, účastníků workshopu nebo zaměstnanců

  • Pomáhá identifikovat potřeby a překážky, které nejsou na první pohled vidět

  • Slouží jako základ pro návrh služeb, produktů, intervencí nebo strategií


24 zobrazení
bottom of page