Facilitátor jako konzultant, trenér a kouč je koncept, který Roger Schwarz popisuje jako rozšíření tradiční role facilitátora. Tvrdí, že jeden profesionál může během spolupráce se skupinou přecházet mezi několika rolemi – například mezi facilitátorem jako odborníkem na proces, koučem, konzultantem (který přináší expertní obsah), nebo trenérem (který rozvíjí konkrétní dovednosti). Klíčem k tomu, aby toto fungovalo, je transparentnost a předchozí dohoda o způsobu spolupráce. Facilitátor by měl být schopen vysvětlit, v jaké roli právě vystupuje, proč v ní jedná, a vždy dávat skupině možnost souhlasit nebo nesouhlasit s jeho přechodem mezi rolemi. Schwarz tak reaguje na realitu organizací, kde externí facilitátor často plní více očekávání, než jen vedení setkání.
Tento rámec je blízký i jiným přístupům, které reflektují komplexní roli facilitátora v praxi. Edgar Schein rozlišuje mezi expertním, lékařským a procesním poradcem, přičemž pouze ten třetí udržuje skutečně facilitační vztah. International Association of Facilitators připouští, že facilitátor může někdy přecházet do jiných rolí, ale doporučuje je jasně oddělit. Kaner a Liberating Structures obvykle s jednou rolí pracují konzistentně – facilitátor jako průvodce procesem. Schwarzův přístup vyniká tím, že nepopírá realitu multifunkčních zadání, ale nabízí způsob, jak mezi rolemi vědomě přecházet bez ztráty důvěry a autonomie skupiny. Je proto obzvlášť cenný pro zkušené konzultanty nebo interní L&D týmy.
Zdroje
• Schwarz, R. (2002). The Skilled Facilitator. Jossey-Bass.
• Schein, E. (1999). Process Consultation Revisited. Addison-Wesley.
• Kaner, S. (2014). Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making. Jossey-Bass.
• International Association of Facilitators. (n.d.). Core Competencies and Ethical Guidelines.