Jak test použít?
Hodnotíme každou otázku do debriefingu na škále 1–5.
Soustředíme se na oblasti, kde otázky získávají nižší skóre, a zkusíme je upravit podle jednotlivých bodů testu.
Cílem je, aby otázka co nejvíce podporovala reflexi, byla konkrétní, srozumitelná a napojena na cíl a výsledky učení.
Použij škálu 1–5:
1 = Vůbec ne
2 = Spíše ne
3 = Částečně
4 = Spíše ano
5 = Určitě ano
Test:
Jak specifická je otázka pro téma nebo zaměření cvičení?
Jak jasně otázka směřuje k výsledkům učení?
Jak moc otázka napomáhá účastníkům reflektovat cíle cvičení?
Jak moc otázka umožňuje účastníkům vyjádřit své pocity a emoce? (platí pro úvodní otázky)
Jak dobře otázka vybízí účastníky popisovat konkrétní chování ? (neplatí pro úvodní otázky)
Jak otázka odkazuje na konkrétní zkušenost účastníků během aktivity? (vychází z pozorování aktivity)
Jak otevřená je otázka, aby účastníci mohli reagovat bez pocitu, že musí odpovědět „správně“?
Jak jasně a jednoduše je otázka formulována?
Jak dobře otázka vybízí účastníky zamyslet se nad tím, co by mohli udělat jinak nebo lépe?
Jak moc otázka pomáhá účastníkům hledat paralely mezi zážitkem z cvičení a reálným životem?
Popis atributů:
Postupnost:
Začínáme jednoduššími otázkami (např. zaměřenými na pocity) a postupně přecházíme k hlubší analýze a hledání paralel.
Přizpůsobení tématu:
Otázky odpovídají zaměření cvičení a podporují jeho cíle (např. komunikace, důvěra, spolupráce).
Napojení na výsledky učení:
Otázky reflektují, co se účastníci během cvičení měli naučit, a zaměřují se na popis změn v jejich chování nebo přístupu.
Prostor pro vyjádření emocí a pocitů:
Pokud bylo cvičení emotivně zabarvené, otázky směřující na pocity zařazujeme na začátek. Např.: „Jaké pocity ve vás cvičení vyvolalo?“
To umožní účastníkům zpracovat emoce, ulevit si a lépe se soustředit na analýzu a další otázky.
Popis chování a zkušeností:
Otázky vedou k popisu konkrétních situací nebo reakcí účastníků během cvičení.
Prostor pro osobní reflexi:
Otázky vybízejí účastníky k zamyšlení nad jejich vnímáním situace nebo vlastním chováním.
Směřování k analýze a zlepšení:
Účastníci zkoumají, co by mohli udělat jinak nebo jak by zlepšili svůj přístup.
Hledání paralel s reálným životem:
Reflexe propojuje zkušenosti z cvičení s praktickými situacemi, ve kterých mohou účastníci podobné dovednosti využít.
Otevřenost a neutralita:
Otázky nepodsouvají odpověď, ale umožňují účastníkům volně sdílet své zkušenosti.
Jasnost a srozumitelnost:
Otázky jsou formulovány jednoznačně, aby bylo jasné, co mají účastníci reflektovat.
Různé úhly pohledu:
Reflexe zahrnuje více perspektiv (např. týmovou spolupráci i individuální přístup).